søndag 26. desember 2010

Søndag - Eller natt til søndag.

Hei!

Siden det er lenge siden jeg har skrevet, og det faktisk har skjedd utrolig mye fint, er det fare for at jeg egentlig har så mye å skrive om at jeg aldri kommer i gang. Først må jeg sjekke når siste gang jeg skrev var. Oi; det var visst ikke siden forrige søndag det. Det føles som en evighet! På en annen side føler jeg at tida raser av gårde. Mystisk. Skjønt; når jeg tenker meg om, er det visst nesten alltid slik.

Mandag og tirsdag hadde vi noen forholdsvis rolige skoledager. Avslutning, sosialisering, slutte tidlig ... Meget herlig og nøyaktig slik det skal være, med andre ord! Dagene har gått med til mye søstersosialisering, så klart. Mandagen fant jeg og Elisabeth ut at vi skulle lage taco. Nam, det var fantastisk! Tirsdagen ble jeg også bare hjemme.

Onsdagen, den første feriedagen, ble brukt på å gjøre ferdig de siste julegavene. Jeg, mamma, Elisabeth og Helge (som endelig kom hjem fra sjøen), spiste dessuten på Felini. Calzone lyser alltid opp dagen! På kvelden var det et fantastisk genialt selskap hos Birgitte, som forresten hadde bursdag den dagen. Gratulerer med overstått! Her ble jeg introdusert for Alias, et spill som jeg nå rett og slett elsker! Det skal kjøpes.

Torsdagen, lillejulaften, var som vanlig fylt av familiesosialisering. Emma, mitt søte søskenbarn, var blant annet her i noen timer. Det var dessuten nybakte brød, pastasalat og spekemat på bordet, så jeg følte meg komplett heldig.

Julaften. Å, den dagen kan ikke beskrives. Den var helt perfekt. Våkna opp til julestrømpe som min kjære søster hadde laga, og julefrokost med alt jeg liker. Etterpå var det "Tre nøtter til Askepott", og så kom Yvonne, ei venninne av Elisabeth, på besøk. Hun hadde med seg den lille dattera, Julie. Hun var så skjønn! Jeg elsker babyer.

Etterpå dro vi til tante Berit og til mormor og morfar for å dele ut de siste julegavene. Tante-Karro var også kommet hjem, og det var godt å se henne igjen.

Farmor. Elisabeth, pappa og jeg dro videre til grava hennes. Dette var selvfølgelig veldig spesielt, og vanskelig å skrive om. Jeg savner henne sånn! Farmor har alltid vært en viktig del av jula for meg, og det skal hun fortsette å være. Alltid. Grava var dekket av blomster og lys, og det var fint å være der. Fint og uendelig trist.

Tradisjon tro dro vi også til kirka i år. Godt å få sunget de kjente og kjære julesangene før vi begynner på julemiddagen. For vår del; pinnekjøtt, som er utrolig godt!

Gavene var et høydepunkt, også i år. Jeg slutter visst aldri å være spent. På julaften er jeg et stort, hoppende og superspent barn! Jeg håper jeg kommer til å være det lenge enda. Jeg fikk så mye fint! Man blir overveldet av hvor mange snille og gavmilde mennesker det fins. Det var dessuten herlig å se reaksjonene til Elisabeth, mamma, pappa og farfar som jeg feira jul sammen med, når de fikk noe de ønsket seg. Jeg fikk blant annet gavekort, penger, godteri, klær, anlegg til iPoden, morgenkåpe, sminke og, helt uventa og fantastisk herlig, et flygelhorn! Jeg fikk tårer i øynene og lo om hverandre. Jeg var så rørt og så glad! Har ønska meg det, men hadde aldri turt å håpe på å få det. Fikk ikke fram et ord jeg. Nå skal det øves! Jeg vil bli kjempeflink på dette instrumentet!

Jeg og Elisabeth fikk dessuten Monopol av foreldra våre, med sånn fancy kortautomat istedenfor penger. Jeg har faktisk aldri spilt Monopol før, så vi fant ut at det virkelig var på tide. Det var kjempegøy! Det skal spilles igjen!

I dag har jeg vært i juleselskap i hele dag. Først var hele slekta samla hos mormor for Julelunsj. Det var superkoselig. Vi spilte Geni og "hvem er jeg?" og lo så tårene trilla. I sekstida dro vi til farfar, hvor pappas side av slekta var samlet. Her spilte jeg, Marte, Chriss og Kamilla Alias. Det er altså et spill hvor man skal forklare et ord, uten å si ordet. Prøv å forklare "Luftsepiling" eller "til syne" uten å bruka orda. Så godt som umulig spør du meg.

Nå tror jeg at jeg stikker inn til familien. I morgen er det et nytt tradisjonsrikt familieselskap, og så kommer Alex i morgen kveld klokka 20:00! Jeg gleder meg!

God jul!
Og gratulerer med dagen i går, kjære Sandra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er alltid koselige. Skriv da vel?!