mandag 26. desember 2011

Mandag - Begivenhetsrik juleferie.

Hei!

Siden det jo faktisk har skjedd en del, fant jeg ut at jeg måtte skrive litt likevel! Orkanen fikk virkelig grep rundt Sunnmøre, og i går kveld begynte vi å merke det for alvor. Siden min kjære Sandra ble atten år i går; (endelig; gratulerer så masse med dagen din i går!), hadde vi bestemt oss for å ta en liten tur til henne. Dette skjedde etter at vi hadde hatt en lang og koselig julelunsj hos mormor og morfar sammen med hele slekta. Genialt var det også! Uansett; vi henta Helene og dro ut i halv sjutida. Det blåste litt. Da vi hadde vært der i noen timer, og blant annet spist ei helt himmelsk sjokoladekake, begynte det plutselig å ta seg opp. Ting begynte å fly, og så var sirkuset i gang. Trær veltet, tak løsnet og strømmen blinket av og på. Jeg begynte faktisk å bli litt nervøs. Ville pappa klare å hente meg? Den beste terapien var imidlertid å spille kort sammen med Sandra, Birgitte, Helene og Marita, så jeg forholdt meg ganske rolig. Da jeg omsider fikk tak i pappa (alle telefonlinjene var jo omtrent døde), sa han at han ikke var sikker på om han ville komme seg fram. Veien var sperra. Ti minutter senere ringte han imidlertid, og jeg og Birgitte satt på. Jeg må innrømme at jeg holdt pusten hele de tjue minuttene det tok å kjøre hjem. Var livredd for at det skulle skje et eller annet. Var utrolig letta da jeg endelig kom inn døra, og hele resten av familien også var der! Heldigvis tror jeg det har gått bra med alle. Har ikke hørt om noen som er skada, og det er jo tross alt det viktigste! Vi hadde ikke strøm fra jeg kom hjem i går og til sånn ca nå. Det gikk jo egentlig helt greit det; for hele resten av bygda hadde strøm. Derfor fikk jeg både sunget i kirka som planlagt i dag, og vi fikk mat hos mormor. Vi led med andre ord ingen nød overhodet! Dessuten er stormende vær og null strøm en god unnskyldning til å slenge seg på sofaen med julestrømpa ved siden av seg og ei god bok i fanget. Ja; det finnes mange fordeler ved å være punktskriftbruker!

Sånn bortsett fra stormen, har det jo vært julaften, og den var like tradisjonsrik og genial som alltid! Da jeg våkna, inntok vi en nydelig julefrokost, og etter måltidet fikk jeg utrolig nok julestrømpe! Hadde ikke ant at jeg skulle få det i år, så ble kjempeglad. Med julestrømpa ved siden av meg benka jeg meg i sofaen for å se "Tre nøtter til Askepott". Det endte godt; i år også! Etter at programmet var sett, dro jeg, pappa og Elisabeth ut på tur for å besøse mormor og morfar med de siste julegavene. Vi besøkte også farmors grav for å tenne lys og minne henne. Hun er fremdeles savnes dypt, og dette kjenner vi nok ekstra mye på når det er jul og hele familien er samla!

Klokka fire satte vi kursen for kirka. Jeg synes gudstjenesta var fin, og vi sang alle de riktige julesangene! Derfor, til tross for null snø, var julestemninga på plass da vi dro hjem for å spise pinnekjøtt og alt annet som hører med på et julemiddagsbord! Omsider kom da også tida for å åpne pakkene, som er et stort høydepunkt hvert år. Jeg hadde egentlig ingen anelse om hva jeg kom til å få i år; hadde ikke ønska meg så mye, men fikk så mye fint likevel! Fikk blant annet mange fine klær, kremer, sminke, penger, armebånd, godteri, ei skål, et flygelhornstativ, Coldplays nyeste CD, nye sko og fra mamma og pappa: Innspilling i studio! Det ligger et studio på Giske, og der har jeg fått et gavekort på innspilling i fire timer med tekniker! Jeg gleder meg sånn. Trenger blant annet lydfiler til ulike ting jeg har planer om å søke på, og da skader det ikke med et opptak med bra lyd! Ble så glad! Tusen takk, alle snille gavegivere!

Resten av kvelden brukte vi på å spille Party Alias, en annen julegave jeg satte stor pris på. Jeg og Elisabeth spilte mot mamma og pappa, og det ble ganske morsomt etter hvert!

Nå får vi besøk av farfar, og resten av kvelden skal tilbringes sammen med familien. Det kommer jo til å bli storm i kveld også, men ikke så kraftig som i går, sies det! Heldigvis.

Håper alle har en fin juletid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er alltid koselige. Skriv da vel?!