lørdag 7. mai 2011

Lørdag - Endelig helg.

Helga kom virkelig i tide! Nå har jeg klart å gjennomføre min tiende, og absolutt siste, mattetentamen noensinne. Bittelitt vemodig, men aller mest: Utrolig fantastisk! Jeg klarte det! Satt hele tida ut, og kom meg gjennom oppgavene også. Vet jo ikke om jeg har gjort det riktig, men; jeg gjorde i alle fall mitt beste.

Gårsdagen var helt fantastisk. Vi hadde først to timer tysk, men plutselig fikk vi vite at vi hadde fri resten av dagen! Kunne det bli bedre? Vi fant ut at vi ikke skulle dra hjem, men tilbrakte mange timer ute i sola mens vi spiste kake og skravla. Jeg ble utrolig nok solbrent! Så fint var det, og så lenge var vi ute. Jeg ble tilfeldigvis solbrent på kinnbeina, og gjett om jeg fikk kommentarer i selskapet på kvelden. Marita: "Oi, har du brukt rouge i dag?" og Sandra: "Er du lei deg? Eller veldig opprømt? Du er jo helt rød i ansiktet!"

Jeg, Ragna og Hans Fredrik lagde fancy historier om både sko og kinoturer, mens vi satt der og sola oss. Dere vet; sånne historier hvor man sier et ord hver. Det kan bli ganske merkelig til tider. Jeg har en tendens til å tenke ut historia på forhånd, og med en gang jeg hører et ord som ikke passer inn i min historie, blir jeg helt stressa. Haha! Jeg og Hans Fredrik holdt dessuten på med en annen lek, som går ut på at man sier et sammensatt ord. Neste person skal si et sammensatt ord som begynner med det siste ordet til den forrige personen. Haha, jeg har virkelig forklaringsevnen inne kjenner jeg ... Uansett; jeg kan gi et eksempel: Kjøkkenstol. Stolbein. Beinrangel. Osv! Haha, har vi fritids, eller har vi fritids? Etter en lang tenkepause, finenr jeg ut at svaret er: Vi har absolutt, total fritids! Gårsdagen ble herved kåret til årets desidert største Fritidsdag!

Kvelden brukte jeg på å feire bursdagen til Helene sammen med mange andre geniale jenter! Det var så koselig det; med nydelig mat, et genialistisk show fra Birgittes side, SingStar og latter. Dessuten framførte jeg, Ida, Sandra og Birgitte en sang jeg og Ida hadde laga til Helene. Det var altså mitt hemmelige opdrag. Det gikk ganske så bra det! Haha, uformelt, latterfullt og tekstformidlende.

I dag har jeg vært på et arrangement i Langevågen. Spilte "Emberaceable You" og "A Foggy Day" av George Gerschwin på kornett. Jeg syns det fgikk fint jeg! Rart det der; at når jeg er nervøs og skal synge, går det mye dårligere, mens når jeg er nervøs og spiller kornett, da går det faktisk bedre enn til vanlig! Jeg forstår det ikke.

Har kommet til dag 24 i bloggutfordringa, og dagens oppgave syns jeg var veldig vanskelig. Skal skrive om en som fascinerer meg. Problemet er bare at jeg ike aner hvem jeg skal velge. Det er så mange som fascinerer meg. Først tenkte jeg å skrive om en av vennene mine, et familiemedlem eller kanskje Alex. Men alle er bare så utrolig fascinerende at jeg ikke aner hvor jeg skulle ha begynt. Derfor velger jeg Luis Braille. Han har nemlig gjort mer for meg og mange av vennene mine og mange andre mennesker også, så klart, enn han noen gang kunne ha ant.

For dere som ikke vet det; Luis Braille var altså han som utviklet punktskriftsystemet. Han var selv blind, og mulighetene for blinde da han levde var rimelig få. Bokstavene ble trytkt i enorme størrelser så man skulle klare å lese dem, og bøkene kunne veie et tonn! Braille sntes at dette var utrolig upraktisk (kort fortalt altså=, og han utviklet punkskriftsystemet. Med bokstaver, noter, tegnsetting osv. Nå har han gitt oss muligheten til å leve normale, selvstendige liv! For lesing er jo så viktig, uansett hva man gjør. Jeg kan ikke tenke meg en hverdag uten å kunne lese, skrive og uttrykke det jeg vil. Dette er virkelig en person som fascinerer meg, og som jeg føler evig takknemlighet ovenfor, selv om jeg naturlig nok aldri har møtt ham!

Det var dagens ord. Nå skal jeg stritte håret og reise i selskap for å feire min kjære Marion som fyller atten år i morgen. Wii!

Forresten; jeg var endelig hos frisøren på torsdag. Stripa og stussa håret og klipte meg endelig lugg igjen! Det gjorde godt!

Håper du får ei herlig helg.

1 kommentar:

  1. Anonym9/5/11

    Vi ble ganske så vellykka Natalie <3 -Ida

    SvarSlett

Kommentarer er alltid koselige. Skriv da vel?!