tirsdag 9. juni 2009

Tirsdag - Antiprinsipp, kanskje.

Hei!

For øyeblikket føler jeg meg ganske heldig. Sitter her og gjør meg klar for å skrive et forhåpentligvis langt og oppdaterende blogginnlegg, hører på musikk, spiser smågodt og drikker sjokomelk. Jada, jeg vet at det er tirsdag. Men kjære deg; det er jo snart sommer! Jeg har så utrolig mye å glede meg til. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Jeg må bare komme meg gjennom muntlig først. Har bare lyst til å få det overstått, så det kan bli sommer. Heldigvis skjer det noe så godt som hver dag framover, og jeg liker at det skjer noe. Skal prøve å få med en Ukas plan i løpet av dette innlegget, men først må jeg vel oppdatere litt på hva som har skjedd siden sist. Har vært mye gøy det også, skjønner du! Sist jeg skrev var vel på skolen på torsdag. Etter skolen henta farfar meg som avtalt, og vi dro på Bunnpris og kjøpte inn boller og sjokolade til farmor. Så dro vi til henne, og satt der i cirka en time. Det var utrolig koselig! Er vel ikke så mye mer å si om det. Farfar kjørte meg til musikkskolen, der jeg gjennomførte min siste pianotime der noensinne! Merkelig. Jeg vet bare at jeg ikke hadde takla å ha pianotimer neste år. Jeg lærer jo piano på musikklinja, og det hadde rett og slett blitt for travelt med to ulike pianolekser. Er ganske sikker på at jeg har gjort det rette da jeg ga fra meg plassen, ja.

Nå merker jeg at jeg er ivrig med skrivinga. Glemmer ord og sånn fordi jeg har mye jeg vil ha sagt, men egentlig er jeg litt rastløs også. Har lyst til å lese noe! Har bestilt masse lydbøker. Dessuten har jeg noen gamle bøker jeg har planer om å skanne.

Ok, uansett: Da jeg kom hjem fra piano, var det bare å hoppe i dusjen og begynne å stelle seg til ballet. Det begynte klokka seks, og varte til ti. Skulle ønske det hadde begynt senere og vart lenger, men sånn var det altså ikke. Det ble et veldig koselig ball da; god mat, mange søte folk og mye latter. Quiz var det også! Tror sangene sammen med Victoria gikk greit i alle fall. Har egentlig ikke peiling på hvordan jeg sang, men orker ikke å tenke på det. Da jeg kom hjem fra ballet, var jeg ufattelig sliten! Prata litt med Marte, Isabel og Alex, men var så sliten at jeg nesten hadde tårer i øynene, og hodet føltes tomt. Lenge siden jeg har kjent det sånn. Derfor ble det ganske tidlig kveld, til tross for fri neste dag. En fantastisk nyhet fikk jeg imidlertid den kvelden. Nå er billettene bestilt, så Alexander kommer til meg den 11. august. Han blir helt til den 18. Jeg gleder meg, jeg gleder meg, jeg gleder meg! Jeg tror egentlig ikke at det har gått helt opp for meg hvor fantastisk det erø. Det er nesten for godt til å være sant.

Fredagen sto jeg vel opp rundt tolv; dusja, spiste og sløva rimelig mye før vi endelig kunne dra for å hente min kjære Ida! Først da vi var sammen igjen, innså jeg virkelig hvor utrolig mye jeg har savnet henne. Det var liksom noe som falt på plass da hun kom, og humøret mitt lysna ti hakk, minst.

Da vi kom hjem til meg, var det karbonadespising sammen med foreldra mine og morfar. Vi var rimelig gira, for leirprogrammet var kommet! Leir, seriøst, det skal bli så utrolig bra! Jeg skal dele rom med Ida og Eline. Det kan ikke bli annet enn morsomt det! På leir får jeg også møte Alex igjen, samt Solveig-Marie, Jonas, Trond Martin og en god del andre geniale folk! Blir så sinnsykt bra. Er litt usikker på hvilken gruppe jeg sal velge. Det står vel mellom kjøkkenkos, debattgruppe eller sang/musikk. Skal vurdere saken meget nøye. Dessuten lurer jeg på om jeg skal synge på talentiaden, og i så fall hva. Uansett; opplesning av deltagerliste og program hørte med. Dessuten begynte vi på boka ”Klasseturen”. Det ble imidlertid ikke mye lesing av den i helga, det ble rett og slett ikke tid.

Marte kom og henta oss i sjutida, og vi dro på Dolly. Det var kjempekjempekoselig! God mat også, så absolutt. ”Stein, saks, papir!” Fra Dolly dro vi videre til Santo for å leie film. Vi valgte til slutt ”Min misunnelige frisør”, etter en del nøling og fram og tilbakesnakking. Deretter kjøpte vi godteri ,før vi omsider kunne dra til Marte for å se hva for slags film vi hadde leid. Og hva var det nå egentlig vi så? Jeg skal innrømme at jeg har vanskelig for å se moralen eller finne helt den røde tråden i historien. Greia var liksom en enslig, normal mann som het Bent Samuelsen, som hadde en frisør som forfulgte ham(i begynnelsen virket frisøren helt gal!) og som blir kjent med en dame, Sussi, som stadig glemmer alt mulig. Filmen var usaklig, søt, litt trist, litt morsom og rimelig merkelig. Vanskelig å forklare den, den bør nesten sees hvis du vil skjønne bedre hva jeg mener. Det kan jo nevnes at filmen faktisk var norsk.

Resten av kvelden, etter at vi hadde kommet hjem fra Marte, ble brukt på litt data og masse, masse skravling. Vi fikk virkelig snakka om en god del. Herlig, veldig også faktisk!

Natt til lørdag reiste Alexander til Kroatia. Bra jeg hadde Ida der, hvis ikke hadde jeg vel kjeda meg i hel. Jeg har jo snakka med ham omtrent hver dag(tror jeg kan telle på fingrene de dagene vi ikke har snakka), og nå skal jeg ikke snakke med ham på en uke. Det blir ikke så mange meldinger heller, siden det er så sinnsykt dyrt. Han kommer hjem sent lørdagskvelden, altså på bursdagen min. Jaja. Nå er det jo faktisk tirsdag.

Lørdagen sto vi vel opp i tolvtida, spiste frokost og chilla litt før tante Lena og Vebjørn kom bort en tur. Da satt vi en stund på altanen(under vår nye paviljong) og spiste jordbær og sånt. Snart fant jeg, Ida og Vebjørn ut at vi skulle trille oss en tur med Liv. Derfor dro vi bort til tante Maria og onkel Roar. Vi satt der en stund før vi tok med oss Liv på trilletur. Emma ville også være med, og selvfølgelig fikk hun det. Det ble en fin tur. Det var utrolig nok ikke kaldt(i alle fall ikke mesteparten av tiden), og på kiosken kjøpte vi oss is. Definitivt nærmer det seg sommer. Og det med stormskritt! På lørdag var det tre uker til leir. Det vil altså si at det snart bare er to uker! Wee.

Da vi kom hjem fra trilleturen, var vi egentlig ikke helt sikre på hva vi skulle ta oss til. Det ordna seg imidlertid kjempefort, da vi fant ut at vi sulle bli med Helene ut i Langevågen for å møte gjengen. Vi dro altså til Marita, hvor Silje og Sandra var allerede. Snart kom Camilla og Birgitte også, og hele gjengen var samla. Vi måtte nemlig planlegge overnattingsturen litt. På den måten fikk jo Ida møte de fleste av de jeg er sammen med hver dag. Syns det er fint at vennene kjenner hverandre! Da vi hadde planlagt en stund, gikk vi på butikken for å handle. Siden mamma hadde tatt på seg å lage pastasalat til oss, trengte jeg bare å kjøpe en pakke pølsebrød. Litt(eller en del) godteri måtte jeg likevel kjøpe; både til meg og Ida, og til turen på mandag. Planen var å ta 18:50-bussen sammen med Helene hjem. Brått fant vi ut at den bare gikk til Mauseidvågen. Det gikk likevel fint; mamma lovet å k omme å hente oss der.

Da jeg og Ida kom hjem igjen, hørte vi litt IT girl mens vi venta på landgang. Ida skulle få smake det for første gang! Og ja; det virket som om hun likte det. Vet ikke om mange som ikke liker det, egentlig. Resten av kvelden brukte vi på synging, data, skravling og filmseing. Vi så nemlig film fra diverse greier jeg har spilt og sunget på. Jeg skulle finne ut om jeg hadde forspill på ”On My Own” som jeg og Birgitte spilte på avslutninga til jul. Det hadde jeg. Vebjørn kom også en tur bort igjen. Han er et artig menneske!

Søndagen var også ganske begivenhetsrik. Vi sto opp i halv ellevetida, og så var det frokostspising og sånn. Vi møtte opp på kaia klokka kvart på tolv. Heldigvis slapp korpset uniform! Her skulle vi marsjere til skolen. Ida fikk gå bak korpset sammen med Victoria, søskenbarnet mitt. Tror det gikk fint, jeg. Marsjene gikk ganske greit; ble sliten, men fikk heldigvis fram tonene likevel. Da vi kom på skolen, spilte korpset et par sanger ganske med en gang, og så måtte jeg og Birgitte løpe for å spille igjennom ”On My Own” en gang. Cirka i totida spilte vi, og jeg sang to sanger. Var OK. Birgitte er så flink, så jeg er meget stolt av henne!

Vi tilbrakte dagen med å spise Chips og hamburger, kjøpe tombola(Ida har aldri prøv det før, hihi!) og skravle. Været var strålende fint, så det ble virkelig en glad dag. Korpset spilte også et par sanger til, og dette var faktisk siste opptrednen med dirigenten vår. Til høsten slutter han, og vi får en ny. Akkurat det var trist. Kjempetrist faktisk!

Vi stakk hjem litt før fem. De siste timene brukte vi på musikkutveksling og mer babling. Jeg kjente virkelig at det ville gjøre vondt når Ida reiste!

19:25 gikk bussen. Og om det gjorde vondt? Det skal jeg love deg! Det er så mange jeg savner … Heldigvis er det ikke lenge til jeg ser Ida, og mange andre også, igjen. Som sagt så er det jo mindre enn tre uker til leir!

Resten av kvelden ble brukt på pakking og pastasalatspising. Sovna heldigvis ganske fort, så jeg slapp å ligge å tenke så mye. Det kan være travelt noen ganger.

Godterispising har det vært mye av det siste, så på mandagen orka jeg rett og slett ikke tanken på godteri. Det var nok derfor jeg glemte godteriet. Angra litt da det led ut på dagen, men klarte meg faktisk fint uten. Dessuten var der flere folk som lot meg smake.

Vi tok skolebussen som vanlig(litt av et styr å få med all bagasjen!), men da vi kom fram til skolen ble vi bare sittende i bussen. Den kjørte til byen, hvor vi gikk til en båt som skulle ta oss med over til Svinøya. Heldigvis har været vært fint hele tida! Hvis ikke kunne det blitt en ganske kjip tur.

Jeg vet ikke helt om det er noe vits i å legge ut om alt vi har gjort i kronologisk rekkefølge. Jeg er ganske lei av å skrive nå. Men ok da; jeg kan prøve.

Da jeg og Helene(eneste fra gjengen som var i min pulje) kom fram, ble vi med Mari, Stine og noen andre herlige jenter fra parallellklassen for å finne en smart plass å plassere lavoen. Vi havna oppe på ei slette. Det tok en god stund før lavoen sto på beina. Jeg skal innrømme at jeg ikke var til særlig hjelp. Jeg skal aldri bli et friluftsmenneske! Uheldigvis viste det seg at lavoen vår dessverre mangla bunn. Vi måtte egentlig ligge rett på gresset, men fikk ordna det til slutt, heldigvis. Vi som delte lavo var forresten jeg, Helene, Marita, Sandra, Silje, Camilla og Birgitte. Ikke overraskende.

Resten av jentene kom litt senere! Godt å ha dem der, alle sammen. Ganske fort gikk vi for å begynne å spise pastasalat. De fleste av oss var sultne allerede. Jeg tror faktisk det var en del der som var misunnelige på salaten vår. Vi var litt usikre på hva vi skulle gjøre etter det, så det endte opp med en oppdagelsesferd på øya. Der var litt av noen berg og steiner, og ikke minst bratte bakker. Vi ble nok bittelitt sprekere mens vi var der, alle sammen.

Etter ”oppdagelsesturen” satte vi oss på en benk for å spille kort. Det var gøy en stund, men vi ble ganske fort lei. Det er få kortspill som er gøy når det er så mange med! Vi ble altså for det meste sittende å prate, før vi gikk til teltet igjen og chilla der en stund. Det var grilling klokka fire! Da begynte det å bli gøyere. Vi fant ut at vi hadde altfor, altfor mye mat med oss! Jaja, da vet vi det til neste gang.

Etter grillinga var det noen av folka som følte for å bade. Ikke jeg. Jeg har egentlig aldri vært et sånt bademenneske. Jeg og Silje satt og tok bilder og lagra bevismateriale for de andre som bada. I åttetida samla gjengen seg i teltet igjen, usikre på hva vi skulle finne på nå. Erik, Mikael og Svein kom inn til oss en stund, og da satt vi og skravla, spilte gitar(en sang med et fransk refreng?) og spilte kort. Genialt! I titida var det plutselig tid for grilling igjen. Tida raste med ett av gårde. De fleste av oss spiste selv om vi ikke var sultne. I alle fall gjorde jeg det.

Resten av kvelden ble veldig koselig, med skravling og turgåing. Jeg, Sandra, Silje og Maxim fant en skikkelig koselig plass der vi satt og prata ei stund. Det lød gitarer overalt, og folk virka glade og avslappa. Så altfor kaldt var det heller ikke. Dessuten må det nevnes at Svein har skjønt min ”antiordbruk”, eller hva jeg nå skal kalle det. Meget bra! Vi la oss vel i halv tretida? Uansett; trodde jeg skulle sove fredelig og godt, men natta ble kald. Veldig kald. Slumra inn og ut av en slags døs, og krølla meg sammen som en ball i soveposen i et forsøk på holde varmen. Det hører med, så har egentlig ingenting i mot det. Er veldig fornøyd med den koselige turen vi har hatt! Kjenner veldig, veldig sterkt at jeg kommer til å savne folka. Mye.

Dagen i dag inneholdt ikke så mye annet enn reising. Vi var heldigvis i første pulje, og tok båten klokka elleve. Var hjemme i tolvtida. Nå har jeg akkurat dusja, og sitter og sløver. Er kjempelei av å skrive blogg, men kom nettopp på at jeg skal lage en ukas plan. Og av prinsipp, holder jeg det jeg lover:

Tirsdag(Altså i dag): Sangtime! Jeg er trøtt, så blir sikkert litt hardt å synge. Gleder meg likevel. Ellers aner jeg egentlig ikke hva som skjer.
Onsdag: Jeg og Oddny skal på Fagerlia, så er det dolly med Maritha og Ingvild, og så skal jeg finne p noe med Marte. Blir kjempebra!
Torsdag: Vanlig, kjip skoledag. Klokka fem skal vi møte opp på Tusenårsplassen hvor musikkskolen skal ha avslutningskonsert. Da går den kvelden bort. Skal visst spille ”In the Midnight Hour” med bandet, og synge ”I Don’t Know How To Love Him”.
Fredag: Har store planer om å feire bursdagen min sammen med venninnene mine!
Lørdag: Bursdagen min! Så herlig! Da tror jeg det blir familieselskap.. Dessuten kommer Alexander hjem. Endelig.
Søndag: Vet ikke helt hva som skjer. Familieselskap til mormor?
Mandag: Halve trinnet kommer opp i muntlig. Enten blir det altså lesing, eller så får vi vel fri, tror jeg. Håper det i alle fall.
Tirsdag: Andre halvdelen av trinnet kommer opp i muntlig. Uansett hvilken dag jeg kommer opp, blir det nok intens øving! Vil gjøre det bra.

Ok, men da har jeg ikke så mye mer å skrive om, tror jeg i alle fall.

Dagens sang: Death Angel – Thrown To The Wolves.

Gratulerer med dagen, Renate. Glad i deg søta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er alltid koselige. Skriv da vel?!