fredag 28. november 2008

Fredag - Klassetrinnskurs.

Heihei!

i dag er jeg i bloggskrivingshumør, og det er bra. Det er det nemlig ikke alltid jeg er, som du sikkert har merket. Hvorfor jeg noen ganger er i humør til å skrive blogg, og andre dager ikke er det i det hele tatt men gjør det likevel, det aner jeg rett og slett ikke. Uansett; jeg har lovet Ida en oppdatering av klassetrinnskurset som har vært på Huseby denne uken, for oss tiendeklassinger, og det skal jeg gjøre. Det kan godt være jeg glemmer eller bytter om på noe, for min hukommelse er ikke særlig langvarig. Dessuten er jeg litt trøtt. Egentlig burde jeg vel venta til i morgen med å skrive dette, men det er nå jeg vil skrive, og dessuten har jeg sikkert glemt enda mer i morgen. Ok, jeg prøver:

Skoledagen på mandag var vel egentlig helt normal. Jeg har ingen særlige minner fra denne dagen, bortsett fra at jeg holdt på glemme dataen min så det ble litt styr. I alle fall, pappa kjørte meg til flyplassen, og jeg rakk(ble du overrasket?) flyet uten problemer. Det gikk vel halv sju, om jeg ikke husker meget feil. Flyturen gikk vel greit, men siden jeg var forkjøla, tetta det seg helt. Jeg fikk en forferdelig hodepine, og det kjentes ut som om øyet skulle falle ut av hodet mitt. Det var sykt ekkelt! Det gikk heldigvis fort overda vi hadde landet.

På flyplassen ble jeg møtt av Berit, en utrolig koselig dame som jeg har kontakt med på grunn av diverse ADL-prosjekter og lignende. Vi henta Jan Ivar, en annen deltager på kurset, som for øvrig er fra Bjogn og har en tøff dialekt. Vi gikk ut, men rakk akkurat ikke flybussen. Vi fant ut at vi måtte vente i tjue minutter, noe som for øvrig var greit. Vi gikk inn igjen (jeg hater svingdørene på Gardermoen) og satte oss ned. Da kom Bjørn, en annen kul fyr som jobber på Huseby, sammen med Kristoffer, en artig fyr fra Lindesnes. Det viste seg at de ikke hadde dratt slik vi trodde, og at de faktisk hadde venta på oss. Endelig kom vi da oss til bilen, og kunne kjøre mot Huseby. Jeg har en følelse av at Kristoffer ble litt sjokka av min musikksmak, noe som ikke er så rart, siden jeg ikke har likt ”sånn musikk” så altfor lenge.

Da vi kom fram var det bare å pakke ut(det vil si slenge fra seg kofferten på rommet) og så tror jeg ikke vi gjorde særlig mye. Vi satt og prata ei stund med nattevakta, Trygve. En veldig koselig person forøvrig! Vi la oss vel i halv tolvtida.

Dagen etter fikk vi sove lenge, siden de fleste ikke skulle komme før i ellevetida. Det var bare meg, Kristoffer og Jan Ivar som dro på mandagskvelden. Som regel pleier det å være flere, men samma det. Jeg ble vekka rundt halv ti, og så spiste vi frokost. Jeg satte meg i stua og gjorde for så vidt ingenting til de strømma på den ene etter den andre; Trond Martin, Jonas, Solveig-Marie, Andres, Hossein, Erlend og Aleksander. Utrolig koselig å se alle igjen!

Kurset begynte elleve. Vi satt på et sånt møterom; hadde litt presentasjon og utdeling av program osv. Vi ble delt i tre grupper, og jeg havna på gruppe med Solveig-Marie, Kristoffer og Jonas. Etter en herlig lunsj bestående av rundstykker(maten var forresten alltid god hele uka), gikk vi for å ha IKT. Vi skulle lære om Powerpoint, noe som jeg syns var et bra forslag, fordi Powerpoint blir nærmest krevd av lærerne nå i tiende. Dataproblemer er et ord som passer godt til dette kurset, i alle all for min del. Jeg gleder meg til jeg får meg ny PC! Altså var det ikke særlig mye jeg lærte, men det får være. Vi hadde et kvarters pause etter IKT’en, men det kvarteret forsvant i skifting av klær og forflytning til kjelleren. Der hadde vi spinning. Det var herlig å bruke kroppen! En klisjé, ja, men det var faktisk sant. Dessuten er det jo gøy å trene til musikk, selv om det kanskje ikke er akkurat sånn musikk jeg foretrekker. Spesielt var det kjipt da ”Simply The Best” kom, haha.

Etter spinninga hadde vi siste time som besto av matte. Da ble gruppa vår delt i to igjen, så jeg var på gruppe med Solveig-Marie. Det ble en time der vi snakket om regnemetoder, eksamen og konstruksjon. Det var litt greit å bli oppdatert på hva som egentlig ventet oss.

Den kvelden dro vi til byen. Jeg og Solveig-Marie fikk to ledsagere som het Ruth-Elise og Victoria, to utrolig snille jenter. Jeg gikk sammen med Ruth-Elise sånn btw. Uansett; jeg fikk kjøpt en svart genser med litt sånn gull på, som egentlig var litt kul. Dessuten kjøpte jeg meg Black Sabbaths ”Heaven and Hell”, så det var herlig. Jeg fikk dessuten handla litt julegaver, noe som er bra, siden jeg har en god del folk å kjøpe til.

Klokka sju møttes alle sammen på Peppes. God mat der! Grønn av misunnelse fant jeg ut at Trond Martin, Kristoffer og Jonas hadde kjøpt seg naglearmbånd. De var dødskule! Selvfølgelig måtte jeg låne.

Vi dro opp igjen fra byen etter Peppes, til tross for at vi kunne vært der lenger. Kvelden ble brukt på sosialitet, masse sosialitet faktisk, golvsitting, sær musikkhøring(ja, dere må innrømme at den er spesiell..), utveksling av sanger og en prat med Sandra og Ida! Vi måtte legge oss klokka tolv, men det var greit, sånn egentlig.

Opp klokka åtte ca neste dag. Kurset begynte klokka ni. Vi hadde de samme gruppene, og begynte med IKT. Jeg lærte litt mer av Powerpoint denne dagen, men, dataen min satte sine begrensinger for å si det mildt. Fort bytta vi om til svømmeklær og gikk i svømmehallen. Dette ble en fritime der vi bare plaska rundt, svømte og hadde det artig. Utrolig nok rakk vi mattetimen. Meningen var vel å holde på med geometri, vi skulle bare ha litt Excel først, men dataen min klikka helt, en ny Jaws skulle installeres til tross for mine store proster(Jaws 5.10 er og blir skjønn!), så det ble ikke noe matte på meg den dagen, noe som egentlig ikke gjorde meg noe, selv om jeg burde hatt matte, fordi jeg ikke får til matte lenger, men det er en annen historie vi ikke gidder å ta nå, og dette ble en lang setning som ikke bør bli stort lenger. Jeg vet bare at hvis jeg kommer opp i matte på eksamen, sliter jeg. Det får være inntil videre.

Jeg tror det var denne dagen vi fikk ostehorn til lunsj. Herlig! Eter lunsj hadde vi punktskrift. Den første timen var ganske kjedelig; den ble brukt på kartlesning, noe som ikke er min stil, sånn egentlig. Skjønner som regel ikke en dritt. Uansett; etter kartlesinga ble vi delt i grupper igjen(Jeg, Solveig-Marie, Kristoffer, Aleksander og Jonas). Vi hadde kortskrift, og det var lett. Punktskrift er faktisk noe av det jeg får til.

Dette var vel kanskje, når jeg tenker meg om, den hardeste dagen så langt. Etter punktskriften var det middag, men etter middag var vi ikke ferdige. Da hadde vi samtale om den videregående skolen; forventinger, hvilken linje vi vurderer osv. Det var egentlig greit å ha en sånn samtale, fint å høre hva andre tenker og sånn.

Den kvelden, hva gjorde vi da egentlig? Vi gikk på butikken i alle fall! Det var sykt genialt i grunn. Trond Martin ledsaga meg, Jonas og Solveig-Marie rundt i butikken. (”Var det Kinder Bueno du lette etter?”)

Resten av kvelden ble brukt på Showdown(bordtennis for blinde, utrolig tøft!), synging sammen med Bjørn som spilte gitar, skravling og diverse sånne ting. Dårlige vitser ble fortalt i haugevis, men det er tøft. Forresten prøvde vi å se hotel cæsar, men den stygge tv’en bestemte seg for å streike, så det funka dårlig. Kvelden gikk fort, ja! Vi la oss i tolvtida i dag også, som avtalen var. Det slo meg at kurset hadde gått innmari fort, og at det snart var slutt. Faktisk.

Torsdag ja. Foreldredagen. Den første timen hadde vi punktskrift, med kalenderlesing. Det var faktisk noe jeg lærte litt av! Jeg har en liten følelse av at jeg har lært utrolig lite på dette kurset, sånn egentlig, men det sosiale veier opp for det og mer enn det! Man er da vel ikke på klassetrinnskurs for å lære så sykt mye, er man?! Ikke jeg i alle fall. Ja, tilbake til kalendergreia. Eller; egentlig var jeg vel ferdig å skrive det. Klokka ti kom foreldra våre. Det var mamma som ”reprenserte” meg. Forresten blir vel representerte et litt feil od, men, du skjønner sikkert, hvis du gidder. Resten av den kursdagen gidder jeg ikke å si så mye om. Det var en kort oppsummering av hva som skule skje og sånn, så var det lunsj, og så var det lange utgreiinger om hva vi hadde rett til og ikke rett til og hva som var plikten vår og hva lærerne skulle gjøre og hva vi skulle kreve og jeg vet ikke hva. Dette var særlig retta mot tilrettelegging ved prøver og eksamner. Litt tungt stoff, men, jeg fant ut et par ting jeg trengte å vite.

Siste time før middag hadde vi musikk. Det var ganske tøft, selv om vi egentlig ikke gjorde noe særlig. Vi sang ”Rock Around The Clock" en liten stund, men, musikken kan jeg komme mer tilbake til seneret. Middagen besto av kylling og ris, og etter middag kan jeg ikke huske å ha gjort noe spesielt før klokka ble fire og vi hadde et foredrag av Stine Elde. Jeg har sjeldent blitt så inspirert! Det er jo akkurat sånn jeg tenker og vil være. Jeg fikk lyst til å stå på, men fant ut at jeg hadde et stykke igjen også. Utrolig bra og nyttig var det i alle fall; det er vel kanskje det som står sterkest igjen for meg etter det kurset.

”Avslutningskveld for elevene” sto det på programmet. Vi måtte derfor på butikken(siden jeg har godtestreik kjøpte jeg ingenting, men det var jo koselig likevel). Avslapping, skravling og litt Showdown ble det tid til før vi satte i gang en showdownturnering. Vil du høre noe helt sykt? JEG vant! Det er helt sant. Merkelige greier, men gøy var det, og tro det eller ei så blir man faktisk sliten.

Resten av kvelden satt vi vel egentlig bare på rommet eller stua og prata. Vi fikk legge oss klokka ett da. Jeg burde vel fortalt noe genialt om den dagen her også? Jeg føler at dette blir en oppramsing, men fakta er at jeg egentlig ikke husker så mye mer enn det jeg forteller, i alle fall ingenting som kan skrives her. Vi har syke samtaler. For eksempel snakka vi om rare drømmer.

I dag var det hardt å stå opp. Virkelig. Siste dagen på kurs og alt. Utrolig nok fikk jeg da dusja og spist frokost før klokka ble ni. Vi skulle ha musikk helt fram til lunsj! Det var seriøst sykt gøy, noe av det morsomste på hele kurset. Jeg fikk synge! Vi øvde og øvde. Vi spilte ”Rock Around the Clock” og ”Bye Bye Love”. Gamle sanger, men de var morsomme å synge likevel. Vi framførte for foreldrene kursansatte og halv ett. Det var absolutt ikke da vi spilte best men, det var jo greit.

Etter lunsj og framføringen var det meninga at vi skulle være med på masse sånn oppsummering og evalueringskødd, men det slapp vi elevene, faktisk. I stedet pakka vi, som ingen av oss hadde gjort før, og satt i stua og babla. De fleste av oss tok bussen som gikk klokka to. På vei til flyplassen ble jeg så sykt trøtt, det er lenge siden jeg har opplevd noe sånt. Jeg husker ikke så mye fra hjemreisa, ingenting å si. Vi rakk heldigvis å kjøre gjennom tunellene før de stengte, så vi slapp å ta ferge eller kjøre lange omveier. Jeg og mamma kom hjem i sekstida. Nå har jeg skrevet blogg, pakka ut og egentlig ikke gjort noe særlig. Jeg er sliten og trøtt, så det blir ikke særlig mye mer utover kvelden heller, tenker jeg. Jeg savner folka.
Jeg håper du er fornøyd med oppdateringa mi! Tre dataskrevne sider med skriftstørrelse 12 er jo en del da. Ha det fint.