lørdag 20. desember 2008

Lørdag - Juleting.

Heihei.

Juleferien har starta for fullt, og som sagt kunne den ikke kommet mer beleilig. Jeg har virkelig hatt en herlig, "julete" dag! Likevel må jeg begynne med gårsdagen; det fortjener den.

Jeg møtte "gjengen" på Mona Lisa klokka sju, og idag(eller i går) var det vår alles kjære Sandra som skulle feires. Vi spiste pizza og hadde det utrolig koselig. Vi stakk videre opp til Sandra etter det. Vi satt i "Reirt"(Sorry for at jeg slengte tinga mine fra meg, haha) og skravla, lo, lo enda mer, holdt på med den kule greia som jeg ikke orker å forklare akkurat nå, og ja ... Jeg og Birgitte sloss for å få igjen mobilene som Marita og Silje tok fra oss.

Klokka elleve forflytta vi oss opp på rommet til Sandra, der bablinga fortsatte i et par timer til. Jeg og Marita var heldige og fikk sove på sofaen. Det føles sm om det er lenge siden jeg har ledd så mye og hatt det så fint! Apropo latter; på fredagen hadde lærerne en sånn syk sketsj. Det var seriøst noe av det morsomste jeg noen gang har sett. Med andre ord; fredag var en latterfull dag. Latterfulle dager burde det bli flere av. Egentligg burde alle dager være latterfulle dager. Naturlig nok er det jo ikke slik.

Jeg fortsetter med i dag: Mamma og Elisabeth henta meg ca kvart over tolv. Ja, du leste riktig. Min kjære søster har endelig kommet hjem! Jeg har ikke sett henne på evigheter. Da vi kom hjem, tok vi på oss litt mer klær, og så ble jeg og Elisabeth med pappa for å hogge juletre. Det er tradisjon det. Vi hogger juletre der farmor bodde da hun var liten. Det var ikke snø, men jeg fikk julestemning likevel, jeg. Skal jeg være ærlig, er julestemning noe jeg har mangla inntil for bare et par dager siden. Da vi kom hjem fra juletehentinga(juletreet var veldig fint i år) hjalp jeg mamma med å pakke ut varene, og så satte vi oss for å spise hjemmelagde brød og pastasalat. Det var virkelig jul. Jul er egentlig tid for familien. Det var veldig fint at Elisabeth var der, fylte den tomme stolen ved kjøkkenbordet liksom.

Etter middag var alle utrolig trøtte, uvisst hvorfor. Derfor fant jeg og Elisabeth ut at vi skulle gå en tur rundt Valen; hvis ikke ville vi mest sannsynlig sovne. En herlig tur! Det regna, men vi var godt påkledd, så det gikk bra. Fint å bare gå der og snakke. Ikke kjedelig i det hele tatt.

Da vi kom hjem, ble vi sittende i stua mens vi egentlig ikke gjorde noe. Likevel hadde vi ganske god samvittighet, siden vi hadde gått tur rett før. Man får en sånn god følelse etter at man har vært ute; man føler seg friskere og kinna blir liksom litt kalde og gode. Litt vanskelig å forklare, men jeg er sikker på at de fleste skjønner hva jeg mener. Uansett; Helge og mora hans kom en tur, og så satt vi og spiste julekaker og julebrus. Veldig fint å se Helge igjen; han har jeg jo ikke sett siden august! Nå har jeg dusja. Dessuten har tante Lena og folka vært her en tur også. Altså har dagen vært ganske innholdsrik, og den er ikke over enda. Klokka ti er det julekonsert i kirka. Det er tradisjon at jeg går på den, så jeg skal gjøre det i år også. Jeg drar sammen med mamma. Søster'n og Helge er hos noen venner, og pappa skal jo spille. Resten av dagene fram mot julaften(jeg kan ikke tro at det bare er tre dager igjen, seriøst!) er også ganske fullbooka. I morgen er det den tradisjonelle mandel i grøten-seremonien hos mormor(tror jeg), vi skal pynte juletre, og kanskje på kino for å se Max Manus. Den skal i alle fall sees i løpet av jula! På mandag må jeg på Moa for å kjøpe ferdig de siste julegavene, og på kvelden er det selskap hos Birgitte. Lillejulaften pleier det jo å skje en del også, selv om tida går ganske sakte. Jeg håper at den gjør det i år også, egentlig. I jula har jeg lyst til å være barn. Rart det der, egentlig.

Da har jeg bare skrevet og skrevet masse rart. Jeg håper dere har hatt en fin dag, dere også. Kos deg, hva du nå enn driver med.