onsdag 17. desember 2008

Onsdag - Ferdig med tentamen.

Heihei.

Du som kjenner meg godt, skjønte nok at jeg kom til å skrive i dag. Etter muntlig tentamen. Helt seriøst; det er juleferie! Ok da; ikke helt. I morgen skal vi på skolen for å se film(andre halvparten av trinnet har muntlig, og vi kan ikke få fri). I alle fall; filmen er slutt rundt halv elleve, så da kan vi stikke. Fredag er det skolegudsteneste i kirka før vi stikker tilbake til skolen for å ha en sånn avslutning med underholdning osv. Altså; ingen skoleting. Ufattelig herlig! Nå har jeg akkurat kommet hjem fra Moa med Marte; har kjøpt ferdig nesten alle julegavene. Har bare en eller to igjen, så det skal nok gå bra i år også.

Ok; på mandag var vi vel alle ganske spente. Som sagt håpa jeg på norsk eller samfunnsfag, kanskje engelsk. Samfunnsfag ble det ikke. Det neste faget de leste opp var matte. Først leste de opp ei mattegruppe, og lykkelig innså jeg at jeg ikke kom til å komme opp i matte … Helt til jeg fant ut at det var ei mattegruppe til! En del elever ble lest opp, og jeg tenkte: ”Nå kan det ikke være flere! Jeg tror jeg slipper.” Vet dere hvilket navn de leste opp sist var? Jo da, det var meg. Da skulle det altså bli matte.
Jeg var helt i tåka. Ord kan faktisk ikke beskrive det sinnet og den skuffelse jeg følte. Jeg var utslitt før juleferien; var klar for å komme opp i norsk og ta det helt fint,. Jeg liker lesefag, sånne som man bare kan pugge, ikke drive å tenke hele tida. Jeg leste så mye matte uka før på grunn av mattetentamen, og hadde rett og slett fått nok! Jeg har en dårlig vane med å begynne å grine når jeg blir sint eller skuffa, så det presterte jeg selvfølgelig. Jeg var ganske sjokka, i alle fall.

Vi tok halv ellevebussen hjem, og da var det vel bare å begynne å lese. Jeg hadde fått oppgava ”Fritidsklubben” og roa meg litt ned da jeg så stikkordslista; prosent, areal av scene, osv. Jeg fant ut at jeg kunne lage en historie der jeg la inn mest mulig matte. Det har blitt en del matte de to siste dagene, men det har faktisk gått bra. Jeg kan ikke påstå at jeg har jobba meg i hel, ikke på langt nær. Presentasjonen min var jeg ganske fort ferdig med, men det var det å skjønne hvilke spørsmål vi kom til å få som var vanskelig. I går var vi dessuten ute på skolen for å få veiledning. Jeg kunne sove litt lenger; var på skolen i ti tida(farfar kjørte meg og Helene). Vi snakka med læreren i fem minutter, så kunne vi ha gått hvis vi ville. UTrolig unødvendig for oss som bruker ca tjue minutter for å komme oss på skolen, og som er avhengig av buss for å komme oss hjem. Uansett; resten av tida brukte jeg på å diskutere matte med Maxim, så det gikk bra. Jeg og Helene tok tolvbussen hjem, men det var seriøst så vidt vi rakk den. Vi hadde nemlig glemt at bussen kjørte gamleveien, og kom ikke på det før klokka var kvart på. Da var det bare å løpe, og vi rakk den akkurat!

I dag kjørte mamma meg og Helene på skolen. Jeg skulle ikke opp før 12:50, så fikk øvd litt. Dessuten fikk jeg kjøpt meg et nytt kontantkort, og det trengte jeg siden jeg var helt tom. Tentamen i dag? Jo da, det gikk bra. Jeg skalv voldsomt, men fikk sagt det jeg skulle si. Vet dere hva? Jeg fikk 6. Det er noe av det sykeste jeg noen gang har opplevd. Helt rart. Men jeg må innrømme at jeg er litt stolt av meg selv. Jeg hater jo tross alt matte, men greia var faktisk ikke så ille som jeg trodde. Jeg hater å innrømme det, men …

Ellers har jeg egentlig ikke så mye å si. Det blir herlig med jul nå! Juleferie, gaver, mat, smil … På fredag skal jeg i selskap. Lørdag kommer Elisabeth og Helge hjem, og vi skal hente juletre. På kvelden er det den årlige julekonserten i kirka vi alltid går på. Mandel i grøten skal vi vel ha hos mormor på lillejulaften, og ellers vet jeg ikke helt hva som skjer. Late dager blir det i alle fall! Jeg og Elisabeth skal i alle fall spille Femkamp!

Da har jeg ikke så mye å skrive. Håper at dere som hadde muntlig i dag, eller skal ha det i morgen, er fornøyde. Bare to skoledager igjen før jul, folkens!