torsdag 25. desember 2008

Torsdag - God jul, god jul, god jul.

Hei.

Egentlig er jeg ikke i bloggskrivingshumør; jeg er utrolig trøtt, noe som er rart, siden jeg egentlig ikke har gjort noe som helst fornuftig i dag. Ikke i går, og ikke lillejulaften heller. Likevel er jeg trøtt, og sånn tror jeg det er flere som har det også.

Jeg sitter og leser. Jeg er ganske oppslukt, men trengte en pause. Jeg har akkurat lest ut "I morgen, da krigen kom". Det er første bok i en serie på sju bøker, tror jeg i alle fall, og jeg har ikke de seks neste. Den slutta kjempespennende, så det er egentlig litt dumt! Nå har jeg begynt på "Før jeg dør". Jeg har en følelse av at jeg kommer til å gråte før jeg er ferdig.

God jul alle sammen! Ja, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt det, men det er viktig å si/skrive det likevel. Jeg håper alle har, har hatt og kommer til å få det supert. Jeg kan så absolutt ikke klage! Jeg har ikke skrevet på en stund; dagene har vært så fylt av mye annet; lesing, familien, spising(Jeg er kvalm), julesanghøring osv. Jul, rett og slett. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt "Driving Home For Christmas", for ikke å snakke om "Deilig er jorden" eller "Jeg er så glad hver julekveld". Men, det hører med det også.

Dagen før lillejulaften fikk Elisabeth spysyka. Stakkars! Hun ble heldigvis frisk igjen samme dag, så det gikk bra. Spysyke pleier som regel å gå over ganske fort. Jeg og mamma var på Moa en tur den dagen, måtte kjøpe ferdig julegavene. Dessuten feira vi bursdagen til Birgitte. Gratulerer med overstått! Det var utrolig koselig; vi spiste taco, og kaker, skravla og spilte Buzz. "Reinsdyr!" En intern spøk, som var utrolig morsom. Jeg liker interne ting; det gjør vel de fleste, så lenge de faktisk har del i det. Ingenting er mer irriterende enn når alle har en intern greie, og du er den eneste som ikke forstår bæret av greia. Alle har vel opplevd det.

Forresten; jeg øvde også sammen med pianisten på "Himmel på jord" som skal synges på lørdag. Jeg gruer meg så det nesten gjør vondt. Det kommer så mange folk ... Det må bare gå bra. Det må det bare.

Lillejulaften gikk ikke så sakte som den pleier. Jeg begynner vel å bli større. Kanskje. Jeg skrev på gaver, og vi besøkte folk og delte ut litt gaver. "Ho ho!" På kvelden kom mormor, morfar, farfar og tante-Karro en tur. Renate og Anne-Marie var også innom; det var lenge siden! Jeg var også en tur hos Maria. Jeg vet faktisk ikke om jeg har fortalt om henne før? Om jeg har det, skader det ikke å skrive en gang til at Maria er en herlig nabo og barndomsvenninne. Begge har så mye å gjøre at vi dessverre ikke er sammen så ofte, men når vi er det, har vi det alltid gøy. Lillejulaften satt vi ved kjøkkenbordet hennes og skravla i et par timer. Kos det! Vi satser på å finne på noe i romjula.

Så kom omsider julaften. Jeg tror jeg har vokst av meg å våkne tidlig. I alle fall ikke så veldig tidlig, sånn som da jeg var liten og våkna klokka sju. Først våkna jeg klokka ni. Jeg tenkte at jeg skulle ligge til halv ti, men sovna nærmest før jeg var ferdig å tenke tanken, og våkna ikke igjen før ti. Da sto jeg opp og satte meg foran tv'en. "Johannas jul" er alltid koselig. Hele familien hadde en lang og god frokost rund elleve, før jeg så slutten av "Tre nøtter til Askepott". Deretter måtte vi en tur på butikken(Elisabeth måtte ha strømpebukse), og vi var innom tante Berit og mormor og morfar.

Da vi kom hjem, var det egentlig bare å begynne å dusje og kle på seg. Jeg, Elisabeth og pappa henta Helge og søstra hans, Hanne, og så dro vi i kirka klokka fire. Det hører liksom med. Jeg, pappa og Elisabeth kom omtrent samtidig hjem som farmor og farfar, som skulle feire jul hos oss i år. Vi satte oss til bords og kunne spise middag. Pinnekjøtt og alt som hører til. Resten av julekvelden var utrolig koselig! Gaveåpninga var et høydepunkt; det må jeg så absolutt innrømme. Jeg fikk veldig mye fint; en av gavene var en tur til London i sommer sammen med mamma, pappa og Elisabeth. Dessuten fikk jeg forsterker, så nå har jeg mitt helt eget anlegg. Gavekort, penger, klær, sminke og Nightwish-cden "Once" kan jeg også nevne, og så var det en god del mer. Jeg var veldig fornøyd, i alle fall. Det virka det som om alle var, egentlig. Farmor og farfar dro i tolvtida, og da gikk jeg og Elisabeth ned for å teste ut gava jeg fikk fra Elisabeth, nemlig SingStar-cd'en med Abbasanger. Vi sang oss hese, og det var utrolig tøft. Vi var ganske jevne også. Forresten går mange av Abbasangene ganske så høyt.

I dag sto jeg faktisk opp halv tolv, og så gikk hele familien rundt Valen. Vi hadde spist så mye at det var deilig å gå litt. I firetida dro vi til tante Berit, der hele pappas side av slekta var samlet. Veldig koselig! I morgen er det mammas side som skal samles. Jul = Familieselskap.

Nå tror jeg ikke at jeg orker å skrive mer. Jeg føler egentlig ikke så særlig for data; måtte bare ha noe å gjøre. Jeg stikker vel inn på stua nå, så vi snakkes. Eller skrives.

Neida. Jeg har ikke glemt det. Gratulerer så masse med dagen, Sandra! Jeg er så utrolig glad i deg, jenta mi.